Klarnet (klarinet ya da gırnata), sert ve dayanıklı ağaçlardan genellikle de abanoz ağacından yapılan üflemeli bir çalgı türüdür
Bir çeşit sert kauçuk olan ebonitten, ayrıca metalden yapılanları da vardır Klarnetler, beş parçanın birleşmesinden oluşur, bunlar:
Kafalık (Bek)
Fıçı (Barel)
Üst gövde
Alt gövde
Kalak
Klarnetin gövdesi silindir biçimindedir Kalak bölümü ise obuanın kalağına oranla daha geniştir Dikkatlice yontulup biçimlendirilen bu kamış parçası, ağızlık üzerine takılır Çalıcının nefesi ile titreşime geçirilen kamış, boru içindeki havayı titreşime geçirerek ses elde edilmesini sağlar Çalıcının sol eli yukarıda, sağ eli ise aşağıda olmak üzere az bir eğimle yere doğru tutulur
Flüt ve obuada olduğu gibi, klarnetin gövdesinde de ses deliklerini açmaya ve kapatmaya yarayan metal bir mekanizma vardır 1840 sıralarında "Boehm sistemi" flüte uygulandıktan sonra, Paris konservatuarı öğretim üyesi ve klarnetçi Klosé, bu sistemin klarnete de uygun olduğunu görmüş ve Boehm sistemi klarnete uygulanmıştır Daha sonra farklı zamanlarda farklı kişiler tarafından bu sistem geliştirilmiştir
Tarihte
1700’lü yıllarda icat edilen klarnet, tam 50 yıl sonra orkestraya dahil edilmiştir Hayatı boyunca 41 senfoni yazan Mozart, klarnet için senfoni yazan ilk besteci olmuştur Türkiye’de ilk klarnet, Donizetti Paşa’nın kurduğu saray bandosunda görülmüştür
Klarnet türleri
Çok kalabalık olan klarnet ailesinde şu çalgılar vardır:
La bemol küçük klarnet (yazılan notanın küçük altılı ince sesini duyurur)
Mi bemol küçük klarnet (yazılan notanın küçük üçlü ince sesini duyurur)
Re küçük klarnet (yazılan notanın büyük ikili ince sesi duyurur)
Do klarnet (yazılan notanın aynısını duyurur)
Si bemol klarnet (yazılan notanın büyük ikili kalın sesini duyurur)
La klarnet (yazılan notanın küçük üçlü kalın sesini duyurur)
Basset horn (Fa) (Yazılan notanın tam başli kalın sesini duyurur)
Mibemol alto klarnet (yazılı notanın büyük altılı kalın sesini dyurur)
Si bemol bas klarnet (yazılan notanın büyük dokuzlu kalın sesini duyurur)
La bas klarnet (yazılı notanın 1 oktav ve küçük üçlü kalın sesini duyurur)
Si bemol kontrabas klarnet (yazılı sesin 2 oktav ve ikili kalın sesini duyurur)
Bu çalgıların tümünün çalınışı aynıdır Bir tanesinin iyi çalmayı öğrenen, çok kısa bir alışma devresinden sonra, herhangi bir diğerini çalabilir Yalnızca dört tanesi sürekli orkestrada kullanılır
Mi bemol küçük klarnet
Si bemol klarnet
La klarnet
Si bemol bas klarnet
Bu dört çalgının da dördü birden her yapıtta kullanılmaz Genellikle besteciler iki sibemol klarnet kullanırlar Üçlü orkestra kuruluşu ise, bunlara bir de bas klarnet eklenir Daha büyük orkestralarda mi bemol klarnet ve bir si bemol klarnet daha eklenebilir
La klarnet Si bemol klarnete çok yakın bir çalgıdır La klarnetin boyu Si bemol klarnete göre biraz daha uzun, ses rengi biraz daha koyudur Çalınışı ve ses genişliği aynıdır Yalnız, Si bemol klarnet yazılı olan notanın büyük ikili kalınını, La klarnet ise küçük üçlü kalınını seslendirir Besteciler bu iki klarnet türünden birini kullanırlar
Bunun en önemli nedenleri şunlardır:
Daha koyu bir ses rengi isteniyorsa
Yapıtta çok diyez varsa
Klarnet partisinin en kalınından Do diyez sesinin kullanılması gerekiyorsa
Ses Genişliği
Alto klarnet çeşidiKlarnetin notaları sol anahtarı üzerine yazılır Ses genişliği neredeyse 4 oktav kadardır Bu genişlik içinde tüm diatonik ve kromatik sesler elde edilebilir Dördüncü ek çizgideli sol notasından daha ince notaların çalınması biraz güç olduğu için bu sesler pek kullanılmaz Eğer kullanılması isteniyorsa da küçük klarnet kullanılır En kalın mi notasından bir sonraki oktav içerisindeki si bemol notasına kromatik olarak olarak, aşağıdan yukarıya doğru ses deliklerinin sırasıyla açılması yoluyla elde edilir Bu Si bemolün incesindeki seslerin elde edilişi, flüt ve obuadakinden biraz farklıdır Flüt ve obuada en kalındaki esas seslerden sonra gelen sesler, bu esas seslerin ikinci doğuşkanları (bir oktav incesi) olarak, daha incelerde ise, esas seslerin genellikle dördüncü doğuşkanları (iki oktav incesi) olarak elde edilirler Klarnette ise (gövdesi silindir biçiminde olduğundan) elde edilen doğuşkanlar tek sayılıdır (3, 5, 7, 9) Üçüncü çizgi Si sesi klarnetin yazılı en kalın sesi olan mi sesinin dudak ve nefes ayarı, ayrıca bir yardımcı perde yardımı sonucunda çıkarbılan üçüncü doğuşkanıdır yani 1 oktav ve tam 5'li bu Si sesinden üçüncü ek çizgi Fa'ya kadar olan sesler kromatik olarak bu yolla elde edilir Fa'nın daha incesindeki sesler çeşitli yollardan, her klarnetçiye ve klarnet yapısına göre değişebilen yollarla elde edilir
Klarnetin tınlama bölgeleri
Klarnetin dört farklı tınlama bölgesi vardır:
Kalın ses bölgesi :
En kalın ses olan Mi'den bir oktav incesi Fa diyez notasına kadar olan bölgedir Zengin, madeni, gizemli, karanlık ve dramatik sözcükleri ile tanımlanabilir Bu ses bölgesine "Şalümo" (Chalumeau) bölgesi de denir "Şalümo" klarnetin atası olan eski bir çalgının adıdır
Kötü sesler : Sol notasından üç yarım perde sonraki si bemol notasına kadar olan bölgedir, klarnetin en kötü sesleridir, zayıf, soluk hemde elde edilmesi biraz daha güçtür
Orta ses bölgesi :
Si notasından ikinci ek çizgi Do notasına kadar olan ve klarnetin en güzel sesleridir Bu bölgeye "klarino" (Clarino) ses bölgesi denir En güzle ve en etkili klarnet soloları bu ses bölgesinde yazılmıştır Bu sesler duru, parlak, ılık ve etkileyicidir
İnce ses bölgesi :
İkinci ek çizgi Do'dan sonraki daha ince seslerdir Gür çalındığında sert ve rahatsız edici fakat kısık sesle çalındığında ılık ve yumuşak, flüt ses rengine yakın bir tını özelliği gösterir
Teknik özellikleri
Klarnet, çeviklik bakımından flüte çok yakındır Her çeşit hızlı, parlak, gösterişli pasajlar, diziler, arpejler, grupetto ve benzeri figürler, tril ve [tremolo]]lar rahatlıkla çalınabilir Genellikle tek dil kullanırlar Çift dil ve üç dil çok zor olduğundan, özel durumlar olmadıkça kullanılmaz Bir ses bölgesinden başka bir ses bölgesine geniş aralıklı atlamalar, klarnete özgü kolaylıklardan biridir Ancak hızlı tekrarlanan sesleri çalmakta oldukça sınırlıdır Klarnetin en önemli özelliklerinden biri de, gürlük kontrölü bakımından son derece yetenekli olmasıdır Çok kısık sesle ve çok gür sesle çalabilir
Orkestradaki önemi
Klarnete orkestrada hızlı, akıcı, parlak, gösterişli pasajlardan geniş duygusal ezgilere dek her türlü görev verilir Duru ve parlak ses rengi ile birleşen etkili kreşendo ve dekreşendo yeteneği, klarnetin "Espressivo" solo pasajlarda sık sık görevlendirilmesine neden olur Ses rengi diğer tahta üflemelilerle iyi kaynaşır Başka çalgılardaki temaları katlamak, gerekirse arka plandaki armonileri sağlamak ve eşlik figürlerini seslendirmek klarnetin yapabileceği en önemli görevlerdir
Türk Klarnetçiler
Ahmet Kuşgöz
Alaattin Gözetlik
Aykut Sütoğlu
Ayşegül Kirmanoğlu
Barbaros Erköse
Bergamalı İsmail
Burcu Börü
Burcu Kamacı
Bülent Altınbaş
Cemal Gürhan Eteke
Duygu Figen Varol
Feza Çetin
Hamdi Tokay
Hande Sarıcı
Hasan Gırnatacı
Hasan Gizlenci
Hüsnü Şenlendirici
İsmail Oytun
Kadir Ürün
Klarnet-i İbrahim Efendi
Mehmet Ayar
Mustafa Çalar
Mustafa Kandıralı
Naci Göçmen
Nazillili Varol
Nuri Gün
Öykü Karadağ
Özlem Kolat
Ruhi Günal
Salih Orak
Savaş Zurnacı
Selahattin Kabacı
Selim Kızılcıklar
Selim Sesler
Serkan Çağrı
Serkan Turnacı
Seyfettin Sığmaz
Süleyman Şen
Şükrü İnci
Şükrü Kabacı
Şükrü Tunar
Tanju Erol
Tevfik Okşar
Turgay Özüfler
Tülay Örser
Yasemin Salman
Volkan Karaman
Yüksel Zurna
Mustafa Özgül
Caz Klarnetistler
Don Byron
Sakala Mahato
Buddy DeFranco
Eric Dolphy
Pete Fountain
Jimmy Giuffre
Benny Goodman
Edmond Hall
Theo Jörgensmann
John LaPorta
Perry Robinson
Tony Scott
Artie Shaw
Bir çeşit sert kauçuk olan ebonitten, ayrıca metalden yapılanları da vardır Klarnetler, beş parçanın birleşmesinden oluşur, bunlar:
Kafalık (Bek)
Fıçı (Barel)
Üst gövde
Alt gövde
Kalak
Klarnetin gövdesi silindir biçimindedir Kalak bölümü ise obuanın kalağına oranla daha geniştir Dikkatlice yontulup biçimlendirilen bu kamış parçası, ağızlık üzerine takılır Çalıcının nefesi ile titreşime geçirilen kamış, boru içindeki havayı titreşime geçirerek ses elde edilmesini sağlar Çalıcının sol eli yukarıda, sağ eli ise aşağıda olmak üzere az bir eğimle yere doğru tutulur
Flüt ve obuada olduğu gibi, klarnetin gövdesinde de ses deliklerini açmaya ve kapatmaya yarayan metal bir mekanizma vardır 1840 sıralarında "Boehm sistemi" flüte uygulandıktan sonra, Paris konservatuarı öğretim üyesi ve klarnetçi Klosé, bu sistemin klarnete de uygun olduğunu görmüş ve Boehm sistemi klarnete uygulanmıştır Daha sonra farklı zamanlarda farklı kişiler tarafından bu sistem geliştirilmiştir
Tarihte
1700’lü yıllarda icat edilen klarnet, tam 50 yıl sonra orkestraya dahil edilmiştir Hayatı boyunca 41 senfoni yazan Mozart, klarnet için senfoni yazan ilk besteci olmuştur Türkiye’de ilk klarnet, Donizetti Paşa’nın kurduğu saray bandosunda görülmüştür
Klarnet türleri
Çok kalabalık olan klarnet ailesinde şu çalgılar vardır:
La bemol küçük klarnet (yazılan notanın küçük altılı ince sesini duyurur)
Mi bemol küçük klarnet (yazılan notanın küçük üçlü ince sesini duyurur)
Re küçük klarnet (yazılan notanın büyük ikili ince sesi duyurur)
Do klarnet (yazılan notanın aynısını duyurur)
Si bemol klarnet (yazılan notanın büyük ikili kalın sesini duyurur)
La klarnet (yazılan notanın küçük üçlü kalın sesini duyurur)
Basset horn (Fa) (Yazılan notanın tam başli kalın sesini duyurur)
Mibemol alto klarnet (yazılı notanın büyük altılı kalın sesini dyurur)
Si bemol bas klarnet (yazılan notanın büyük dokuzlu kalın sesini duyurur)
La bas klarnet (yazılı notanın 1 oktav ve küçük üçlü kalın sesini duyurur)
Si bemol kontrabas klarnet (yazılı sesin 2 oktav ve ikili kalın sesini duyurur)
Bu çalgıların tümünün çalınışı aynıdır Bir tanesinin iyi çalmayı öğrenen, çok kısa bir alışma devresinden sonra, herhangi bir diğerini çalabilir Yalnızca dört tanesi sürekli orkestrada kullanılır
Mi bemol küçük klarnet
Si bemol klarnet
La klarnet
Si bemol bas klarnet
Bu dört çalgının da dördü birden her yapıtta kullanılmaz Genellikle besteciler iki sibemol klarnet kullanırlar Üçlü orkestra kuruluşu ise, bunlara bir de bas klarnet eklenir Daha büyük orkestralarda mi bemol klarnet ve bir si bemol klarnet daha eklenebilir
La klarnet Si bemol klarnete çok yakın bir çalgıdır La klarnetin boyu Si bemol klarnete göre biraz daha uzun, ses rengi biraz daha koyudur Çalınışı ve ses genişliği aynıdır Yalnız, Si bemol klarnet yazılı olan notanın büyük ikili kalınını, La klarnet ise küçük üçlü kalınını seslendirir Besteciler bu iki klarnet türünden birini kullanırlar
Bunun en önemli nedenleri şunlardır:
Daha koyu bir ses rengi isteniyorsa
Yapıtta çok diyez varsa
Klarnet partisinin en kalınından Do diyez sesinin kullanılması gerekiyorsa
Ses Genişliği
Alto klarnet çeşidiKlarnetin notaları sol anahtarı üzerine yazılır Ses genişliği neredeyse 4 oktav kadardır Bu genişlik içinde tüm diatonik ve kromatik sesler elde edilebilir Dördüncü ek çizgideli sol notasından daha ince notaların çalınması biraz güç olduğu için bu sesler pek kullanılmaz Eğer kullanılması isteniyorsa da küçük klarnet kullanılır En kalın mi notasından bir sonraki oktav içerisindeki si bemol notasına kromatik olarak olarak, aşağıdan yukarıya doğru ses deliklerinin sırasıyla açılması yoluyla elde edilir Bu Si bemolün incesindeki seslerin elde edilişi, flüt ve obuadakinden biraz farklıdır Flüt ve obuada en kalındaki esas seslerden sonra gelen sesler, bu esas seslerin ikinci doğuşkanları (bir oktav incesi) olarak, daha incelerde ise, esas seslerin genellikle dördüncü doğuşkanları (iki oktav incesi) olarak elde edilirler Klarnette ise (gövdesi silindir biçiminde olduğundan) elde edilen doğuşkanlar tek sayılıdır (3, 5, 7, 9) Üçüncü çizgi Si sesi klarnetin yazılı en kalın sesi olan mi sesinin dudak ve nefes ayarı, ayrıca bir yardımcı perde yardımı sonucunda çıkarbılan üçüncü doğuşkanıdır yani 1 oktav ve tam 5'li bu Si sesinden üçüncü ek çizgi Fa'ya kadar olan sesler kromatik olarak bu yolla elde edilir Fa'nın daha incesindeki sesler çeşitli yollardan, her klarnetçiye ve klarnet yapısına göre değişebilen yollarla elde edilir
Klarnetin tınlama bölgeleri
Klarnetin dört farklı tınlama bölgesi vardır:
Kalın ses bölgesi :
En kalın ses olan Mi'den bir oktav incesi Fa diyez notasına kadar olan bölgedir Zengin, madeni, gizemli, karanlık ve dramatik sözcükleri ile tanımlanabilir Bu ses bölgesine "Şalümo" (Chalumeau) bölgesi de denir "Şalümo" klarnetin atası olan eski bir çalgının adıdır
Kötü sesler : Sol notasından üç yarım perde sonraki si bemol notasına kadar olan bölgedir, klarnetin en kötü sesleridir, zayıf, soluk hemde elde edilmesi biraz daha güçtür
Orta ses bölgesi :
Si notasından ikinci ek çizgi Do notasına kadar olan ve klarnetin en güzel sesleridir Bu bölgeye "klarino" (Clarino) ses bölgesi denir En güzle ve en etkili klarnet soloları bu ses bölgesinde yazılmıştır Bu sesler duru, parlak, ılık ve etkileyicidir
İnce ses bölgesi :
İkinci ek çizgi Do'dan sonraki daha ince seslerdir Gür çalındığında sert ve rahatsız edici fakat kısık sesle çalındığında ılık ve yumuşak, flüt ses rengine yakın bir tını özelliği gösterir
Teknik özellikleri
Klarnet, çeviklik bakımından flüte çok yakındır Her çeşit hızlı, parlak, gösterişli pasajlar, diziler, arpejler, grupetto ve benzeri figürler, tril ve [tremolo]]lar rahatlıkla çalınabilir Genellikle tek dil kullanırlar Çift dil ve üç dil çok zor olduğundan, özel durumlar olmadıkça kullanılmaz Bir ses bölgesinden başka bir ses bölgesine geniş aralıklı atlamalar, klarnete özgü kolaylıklardan biridir Ancak hızlı tekrarlanan sesleri çalmakta oldukça sınırlıdır Klarnetin en önemli özelliklerinden biri de, gürlük kontrölü bakımından son derece yetenekli olmasıdır Çok kısık sesle ve çok gür sesle çalabilir
Orkestradaki önemi
Klarnete orkestrada hızlı, akıcı, parlak, gösterişli pasajlardan geniş duygusal ezgilere dek her türlü görev verilir Duru ve parlak ses rengi ile birleşen etkili kreşendo ve dekreşendo yeteneği, klarnetin "Espressivo" solo pasajlarda sık sık görevlendirilmesine neden olur Ses rengi diğer tahta üflemelilerle iyi kaynaşır Başka çalgılardaki temaları katlamak, gerekirse arka plandaki armonileri sağlamak ve eşlik figürlerini seslendirmek klarnetin yapabileceği en önemli görevlerdir
Türk Klarnetçiler
Ahmet Kuşgöz
Alaattin Gözetlik
Aykut Sütoğlu
Ayşegül Kirmanoğlu
Barbaros Erköse
Bergamalı İsmail
Burcu Börü
Burcu Kamacı
Bülent Altınbaş
Cemal Gürhan Eteke
Duygu Figen Varol
Feza Çetin
Hamdi Tokay
Hande Sarıcı
Hasan Gırnatacı
Hasan Gizlenci
Hüsnü Şenlendirici
İsmail Oytun
Kadir Ürün
Klarnet-i İbrahim Efendi
Mehmet Ayar
Mustafa Çalar
Mustafa Kandıralı
Naci Göçmen
Nazillili Varol
Nuri Gün
Öykü Karadağ
Özlem Kolat
Ruhi Günal
Salih Orak
Savaş Zurnacı
Selahattin Kabacı
Selim Kızılcıklar
Selim Sesler
Serkan Çağrı
Serkan Turnacı
Seyfettin Sığmaz
Süleyman Şen
Şükrü İnci
Şükrü Kabacı
Şükrü Tunar
Tanju Erol
Tevfik Okşar
Turgay Özüfler
Tülay Örser
Yasemin Salman
Volkan Karaman
Yüksel Zurna
Mustafa Özgül
Caz Klarnetistler
Don Byron
Sakala Mahato
Buddy DeFranco
Eric Dolphy
Pete Fountain
Jimmy Giuffre
Benny Goodman
Edmond Hall
Theo Jörgensmann
John LaPorta
Perry Robinson
Tony Scott
Artie Shaw
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder